500 ambtenaren Gemeente Amsterdam exit

Het mes gaat in de stad; 500 ambtenaren weg

Bron: www.hetparool.nl

Wethouder Asscher en burgemeester Cohen kijken zorgelijk tijdens het debat over de conslusies van de enquxc3xaatecommissie Noord-Zuidlijn. Foto Amaury Miller
update 
1. Bereikbaarheid Op 'bereikbaarheid' kan tientallen miljoenen bespaard worden, via maatregelen als het stoppen met de autoloze zondag en het duurder maken van parkeervergunningen
1. Bereikbaarheid Op ‘bereikbaarheid’ kan tientallen miljoenen bespaard worden, via maatregelen als het stoppen met de autoloze zondag en het duurder maken van parkeervergunningen
2. Kunst en cultuur Een kwart bezuinigen op kunstsubsidies, sport en 'diversiteit' levert vijftig miljoen euro op. Ook de bibliotheken en lokale media krijgen daarbij minder geld.
2. Kunst en cultuur Een kwart bezuinigen op kunstsubsidies, sport en ‘diversiteit’ levert vijftig miljoen euro op. Ook de bibliotheken en lokale media krijgen daarbij minder geld.
3. Grote projecten Er moet nog 350 miljoen euro op het zogeheten Vereveningsfonds (een bouwfonds) worden bezuinigd. Uitstel van grote projecten met vijf tot tien jaar is mogelijk.
3. Grote projecten Er moet nog 350 miljoen euro op het zogeheten Vereveningsfonds (een bouwfonds) worden bezuinigd. Uitstel van grote projecten met vijf tot tien jaar is mogelijk.
4 Ambtenaren  Voor welke bezuinigingen ook wordt gekozen, er zullen honderden ambtenarenbanen verdwijnen. De organisatie kan efficixc3xabnter, vinden de ambtenaren zelf ook.
4 Ambtenaren Voor welke bezuinigingen ook wordt gekozen, er zullen honderden ambtenarenbanen verdwijnen. De organisatie kan efficixc3xabnter, vinden de ambtenaren zelf ook.

AMSTERDAM – Betalen voor de pont naar Noord, een kwart minder besteden aan kunst en cultuur, hogere onroerendezaak- en toeristenbelasting en duurdere parkeervergunningen. Ook zware kortingen op de budgetten voor zorg en onderwijs,  onderhoud van wegen en het opheffen van honderden ambtenarenbanen zijn in kaart gebracht als mogelijke bezuinigingen voor de stad.

In de komende jaren moet er tientallen miljoenen worden bezuinigd. In 2011 begint dat met 90 miljoen euro en dat loopt op tot 248 miljoen in 2014. De gemeente heeft nu voor bijna 380 miljoen euro aan mogelijke bezuinigingen gexc3xafnventariseerd.

Het huidige college maakt geen keuze uit de mogelijke bezuinigingen, maar laat dat  over aan de opvolgers. De politieke partijen kunnen nu bepalen aan de hand van deze inventarisatie waarop ze willen korten. Ze hoeven zich daarbij niet te beperken tot de keuzes die nu zijn opgeschreven, maar kunnen ook met andere voorstellen komen. VVD-lijsttrekker Eric van der Burg daagt zijn collega’s uit woensdag al hun keuze te maken.

Op bestuur en organisatie valt in totaal 84 miljoen euro te besparen. Op het gebied van verkeer, economie en ruimtelijke ontwikkeling is dat 129 miljoen, voor allerlei sociale zaken is dat bedrag 147 miljoen euro. Belastingverhoging kan 19 miljoen opleveren, maar daarbij hebben de ambtenaren zich zeer terughoudend opgesteld.

PvdA-wethouder Lodewijk Asscher (Financixc3xabn) zei vanmorgen dat grotere bezuinigingen in theorie mogelijk zijn, maar dat deze besparingen tot niet al te negatieve en drastische gevolgen leidt.

Volgens gemeentesecretaris Henk  de Jong is de gemeentelijke organisatie de laatste jaren gegroeid en valt daar veel verbetering te maken. De gemeente heeft taken naar zich toe getrokken die strikt genomen op het terrein van de rijksoverheid liggen, zoals verbetering van onderwijs. 
De gevolgen voor de gemeentelijke organisatie zullen groot zijn. Er zullen vijf- tot achthonderd gemeentelijke banen verdwijnen bij de centrale diensten.  Dit kan via natuurlijk verloop. De ambtenaren zijn vanmorgen gexc3xafnformeerd.

Gemeentediensten worden mogelijk samengevoegd met die van naburige gemeenten.

Stoppen met de Noord/Zuidlijn  is volgens het rapport van de gemeente duurder dan doorgaan. Voor risico’s van de bouw van de Noord/ Zuidlijn wordt 375 miljoen gereserveerd. Asscher zei vanmorgen nog steeds te hopen op een bijdrage uit Den Haag.

Met de verkoop van gemeentelijk bezit, zoals aandelen in bedrijven als Schiphol en netwerkbedrijf Alliander, en de verkoop van grond, in plaats van die in erfpacht uit te geven, valt eenmalig bijna 1,3 miljard te verdienen. Dit zijn politiek echter zeer omstreden keuzes. (ADDIE SCHULTE)

Foto: Amaury Miller