Keep it simple!

ICT kabels

Managementtheorieën komen en gaan, maar het gezonde verstand blijkt toch vaak het beste te werken. Acht regels voor succes uit 1982 die nog steeds waardevol zijn.

  1. Actiegerichte orientatie. Slagvaardig. Do it, fix it, try it.
  2. Dicht bij de klant. Zorg voor een klantgerichte instelling. En onderhoud intensieve contacten met je afnemers. Operationaliseer vormen van cocreatie.
  3. Ruimte voor autonomie en ondernemerschap. Koester voldoende eigen initiatief opdat je collega’s zich maximaal kunnen ontplooien. Om zo waarde te kunnen creëren.
  4. Productiviteit door middel van mensen. Het talent dat dagelijks door de gangen loopt is je kostbaarste bezit. En er is maar één sleutel tot een mensgerichte benadering: vertrouwen.
  5. Gedreven door praktische waarden. Managers moeten hun organisatie kennen en zich laten zien op de vloer. Daar waar het gebeurt. Met passie en betrokkenheid voor de business natuurlijk.
  6. Schoenmaker, blijf bij je leest. Doe waar je goed in bent. Blijf bij dat segment dat je beheerst en richt je op de core van je business.
  7. Simpele vorm, eenvoudige organisatie. Omvang resulteert helaas nog steeds in complexiteit en bureaucratie. Dus: keep it simple.
  8. Vrijheid in gebondenheid. Zorg voor de juiste balans tussen (top-down) sturing en (bottom-up) zelforganisatie. Wees helder over de kaders en geef je professionals de ruimte. En doorloop de trits ‘richten-inrichten-verrichten’ in de juiste volgorde.

Kortom, ook hier geldt weer, Als het simpel is én het is goed, dan is het dubbel zo goed!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.