De Val

val hooglanders

“Geweldig wat jullie gisteren gedaan hebben” ik bedankte Stef van de reddingsbrigade in Hargen aan Zee die mijn ebike de dag hiervoor hadden meegenomen van de plek des onheils uit het duinengebied bij Bergen aan Zee. Hij stond keurig in de loods van de brigade en zelfs was door de mannen de ketting er weer op gelegd. Verbazingwekkend was om te voelen dat de ebike gewoon weer zijn elektrische power leverde. Alleen de bel en de computerdisplay op de fiets waren naar de ratsmodee. Ik was meegenomen door het witte kruis, blijkt connexxion te zijn!,  naar het ziekenhuis in Alkmaar.

De laatste week vakantie in augustus 2015 dus wat dagjes her en der naar toe. Wil sowieso de nieuwe Hondsbossche Zeewering zien tussen Camperduin en Petten. De betonnen dijk schijnt omgetoverd te zijn tot een heuse duinenrij of iets wat daar op moet lijken. Tegen de wind in power 3 van de Ebike naar Egmond aan de Hoef. Uiteindelijk bij eeterij “Het Woud”de duinen in naar Bergen een Zee. De Schotse Hooglanders staren mij tevreden aan en zagen dat het goed was. Na de boerenomelet in  een strandtent bij Bergen aan Zee  richting Camperduin door de Noord Hollandse Waterleidingduinen. Ik heb er flink de vaart in met de elektrische fiets van Tineke, ik schat een kilometer of 25……. Bam!, Kadang!, gekletter…. “Er ist gestürtzT” Wat er gebeurde weet ik niet precies maar ik sloeg schuin over de kop en kwam plat op mijn gezicht op de fietspadklinkers terecht. Hoe vaak heb ik de laatste tijd ouderen van de straat geplukt en hoofdschuddend gezegd dat ze op hun normale fiets moeten blijven rijden….. . “Sie brauchen einem Artz!” zei een van de vijf Duitsers die zich inmiddels over mij hadden ontfermt.  “Do ist der Bahnhof!”kwam er ineens in mijn hoofd op maar ik sprak deze oude verzetsdaad van Gé Temming niet uit.  Zwaar bebloed werd ik door twee van onze oosterburen opgetild. “Können sie noch laufen”? Voorzichtig zette ik de ene voet voor de andere. “Wir gehen die Hilfe anrufen!”. 112 brabbelde ik, maar dan in opperbest Duits, eins, eins zwei!. Tien minuten later had ik 112 zelf aan de lijn. Waar bleef de hulp?  Ja, ze zijn u aan het zoeken maar u bent onvindbaar, de reddingsbrigade van Hargen zoekt al 10 minuten naar u. Inmiddels was ik weer helemaal bij de les dus ik kon goed duiden waar ik was. “Tussen Hargen aan Zee en Bergen aan Zee, nog steeds in de Waterleidingduinen, net het bos uit, de heuvel af!” Even later arriveerde de hulp.

Een half uur later zat ik bij de EHBO in het ziekenhuis (MCA) van Alkmaar. “Hoe heet u?, Wat voor dag is het vandaag? Wat is uw geboortedatum? Bent u weg geweest? Plotsklaps zit ik in een aflevering van Medisch Centrum West op een Alkmaarse afdeling. Ik lig tussen gordijntjes van de eerste hulp en regelmatig wordt er een patient door de ambulance gebracht, sommige kermend van de pijn. Na een hechting boven mijn oog wordt toch besloten om een MRIscan van mijn hoofd te laten maken. “Doen we uit preventie bij alle 40plussers die een flinke klap op of met  hun hoofd hebben ondergaan”. Ik dacht even aan Edith Schippers, had ik hier de sleutel van de oplopende kosten in de zorg? Er komt een neuroloog een aantal oefeningen met mij doen, ik doe uiteraard braaf mee en kan alles wat mij opgedragen wordt. Inmiddels is de uitslag van de MRI-scan er. “We kunnen niets vinden wat eventueel op een bloeding wijst, we zien ook geen breuk, als u zich goed voelt dan kunt u weer naar huis!”. Dat werd tijd, ik zat al drie uur in deze aflevering van ER. Bij de deur draaide de neuroloog zich om en sprak lachend.. “en oh ja, zelden zulke briljante hersenen onder de scan gehad!”. Hij had er duidelijk lol in, terwijl ik uiteraard de kern van waarheid in deze opmerking zag!

Val 3 Edward

Tandembanen+ helpt ook bij inzet voor vluchtelingen win/win/win

Tandembanen plus

Essentie Tandemban+: 62+ verlaat vrijwillig de arbeidsmarkt met WW tot AOW/Pensioenleeftijd maar doet daar 16 uur per week een maatschappelijke taak voor terug tot pensioen, bijvoorbeeld helpen bij opvang Syrische vluchtelingen. Nieuw Sociaal Akkoord regelt nieuwe WW tot pensioen. Instroom van langdurig werklozen 50+ en jongeren op de tandembanen. Iedere tandem wordt jaarlijks verantwoord voor accountant. … Echte banen door Herverdeling van Arbeid!! Mobiliteit, leeftijdsbewust personeelsbeleid, echt regulier werk en bijdrage aan de participatiesamenleving.

Door Edward Neering (Op Persoonlijke titel)

04 september 2015.

De regering is op zoek naar een nieuw bestuurlijk perspectief tot aan de nieuwe verkiezingen in 2016/2017. “Banen, banen en banen en economisch herstel” is daarvan een onderdeel. De werkloosheid blijft voorlopig hangen rond de 600.000. De groei zal blijven hangen rond de 2% de komende jaren. Volstrekt onvoldoende om de huidige omvang van de werkloosheid het hoofd te bieden. Aan herverdeling van arbeid is niet meer te ontkomen, hieronder een betoog voor tandembanenplus. 62+ maakt plaats voor 50+ en jongeren EN geeft maatschappelijke taakuren terug aan de participatiesamenleving. Dit kan mantelzorg, tradioneel vrijwilligerswerk, zijn maar ook inzet ondersteuning bij opvang vluchtelingen op extra additionele handen in onderwijs enz. Deze herverdeling van arbeid kan prima parallel aan het proces van verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar. Maatwerk is het devies.

Er wordt momenteel ruim aandacht besteed aan de aanpak (of het ontbreken daarvan) van de (jeugd)werkloosheid. Eigenlijk komt men niet verder dan “langer naar school”, stages, werkervaringsplaatsen, starterbeurzen. proefplaatsingen en loonkostensubsidies voor werkzoekenden en hoopt men dus op die snelle economische opleving. Tegelijkertijd vist men in dezelfde vijver, de vijver aan arrangementen blijft gelijk maar de doelgroepen breiden zich uit. (denk aan de grote inzet om arbeidsgehandicapten (WAJONG) aan de slag te helpen via de nieuwe Participatiewet die per 1-1-2015 van karacht is geworden) Veel trajecten gaan met behoud van uitkering.

Onderstaand arrangement van Tandembanen+ schept direct nieuwe reguliere banen waarop 50 plussers die langdurig werkloos zijn en jongeren op in kunnen stromen. Oudere werknemers boven de 62 maken plaats voor hen maar doen wel wat terug voor de maatschappij/samenleving.

Tandembanen

Tandembanen+

Dit voorstel creëert echte reguliere banen al dan niet in een domino van mobiliteit en biedt een oplossing voor werkgevers die vervroegd afscheid willen nemen van hun senioren, het bevordert de sociale cohesie tussen oud en jong of andere specifieke doelgroepen zoals bijvoorbeeld langdurig werklozen, het faciliteert werkgevers, geeft vertrouwen aan 62+ ‘ers die de arbeidsmarkt willen verlaten en ze geven middels additionele maatschappelijke taken 16 uur per week terug aan de samenleving, op vrijwillige basis. Het drukt de kosten in de zorg, onderwijs, opvang voor vluchtelingen en culturele sector en geeft ruimte voor jobcoaching door ouderen aan jongeren (het gildeprincipe) en/of langdurig werklozen.

Het instrument kan uiteraard ook worden ingezet bij reorganisaties. Dit plan nu invoeren voor vier jaar met als start een pliot in de regio’s rond de grote steden of alleen bij de overheid zet dus zoden aan de dijk Het zal een behoorlijke boost geven aan het terugdringen van de langdurige (jeugd)werkloosheid en geeft senioren een springplank naar hun pensioen en geeft vertrouwen als het om hun bestedingen gaat. De samenleving krijgt er extra inzet op belangrijke taken voor terug. Doe het tijdelijk voor 4 tot 6 jaar want begin jaren twintig heb je je oudere werknemers weer keihard nodig.

Tandembanen+ : 62+ levert tegenprestatie en jong stroomt in op echte banen.

  • Er is nog steeds sprake van een veel te grote (langdurige) werkloosheid. werkloosheid voor    oud en jong .Dit brengt hoge maatschappelijke kosten met zich mee van maatschappelijke zorg, uitkeringen, re-integratie, overlast en criminaliteit;
  • We kunnen het ons niet veroorloven om een generatie op de arbeidsmarkt af te schrijven of 50+ langdurig werklozen geen perspectief meer te bieden. Adagium moet zijn “Niemand aan de kant! Iedereen doet mee! ”;
  • De tandembanen+ constructie levert echte banen, al dan niet in een domino, een oplossing werkzoekenden die kansloos zijn en bevordert mobiliteit in organisaties. Immers Medewerker A gaat weg op een specialistische functie, collega B volgt hem op, collega C volgt B op en op de vacature van collega C wordt werkzoekende D geplaatst, mobiliteit ten top;
  • Werkgevers/overheid hebben er een adequaat personeelsinstrument ihkv leeftijdsbewust personeelsbeleid bij met daarbij instroom of behoud van jongeren, ook zouden werkgevers dit instrument kunnen gebruiken ihkv de participatiewet voor instroom van arbeidsgehandicapten (plaatsen op loonwaarde) ;
  • De verantwoording gaat per tandem: Dus mijnheer Janssen mag weg als werkzoekende Pieterse is aangenomen als jongere/langdurig werkloze op zijn baan. Dit wordt per werkgever inzichtelijk gemaakt, ook de mobilteitsdomino’s worden verantwoord/gemonitord om de mobiliteit in kaart te krijgen. De tandemarrangementen worden door een accountant getoetst middels een accountantsverklaring. Vakbonden hoeven niet te vrezen dat ze bedonderd worden, zoals in de jaren tachtig, dat werkgevers de regeling kunnen misbruiken voor ontslaggolven;
  • Door tandembanen+ kunnen jongeren binnen grote reorganisaties verbonden blijven aan grote werkgevers/overheden in plaats dat ze als eerste op basis van het aantal dienstjaren bij deze operaties er uit vliegen hetgeen verspilling van HRM kapitaal is;
  • De kosten in de zorg, de culturele sector en onderwijs zijn geëxplodeerd! Ook al is er momenteel en stabilisatie van kosten. Deze kostenposten moet beheersbaar blijven de komende decennia. De senioren gaan additionele taken terug doen voor de maatschappij in eerdergenoemde sectoren.
  • Werknemers/ambtenaren die nu tussen de 60 en 65 zijn er met hun 62e uit kunnen (zeg maar de oude 57 ½ regeling). als je als 62 plusser van deze regeling gebruik wilt maken, ben je dus verplicht om 16 uur per week, zorg-, opvang-, onderwijs-, cultuur- en/of jobcoaching-taken (oudere op jongere/langdurig werkloze) te verrichten. De betreffende medewerker sluit hier een tandemcontract voor af, dit gaat geheel op vrijwillige basis. De taken kunnen binnen je familie zijn als mantelzorger, opvang bij bijvoorbeeld Syrische vluchtelingen, bij kwetsbare ouderen bij zorgorganisaties, onderwijs, culturele instellingen en andere maatschappelijke organisaties dan wel dat je jouw deskundigheid als coach overdraagt aan een jongere/langdurig werkloze of inbrengt bij een vakopleiding en/of (gemeentelijk) re-integratiebedrijf als toegevoegd (additioneel/extra handen) docent of werkmeester;
  • Kortom herverdeling van arbeid door het trekken van menselijke wissels al dan niet in een domino van mobiliteit;
  • Voor dit arrangement moet in een sociaal akkoord tijdelijk een bovenwettelijke WW komen voor 62 plussers ‘ers tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd. De WW in nu drie jaar en vanaf 1-1-2016 2 jaar (mogelijke weer gerepareerd voor 3 jaar in CAO) . Tijdens het tandemcontract van de 62+ is er geen sprake meer van sollicitatieplicht. Eventueel een suppletie inbouwen van bijvoorbeeld 5%.
  • Tevens moet de pensioenopbouw aanvaardbaar worden geregeld tijdens de WW periode;

Tandembanen plus

De politiek blij, werkgevers blij, zorginstellingen blij, het COA blij, werklozen blij, de vakbonden blij, de regering blij, de arbeidsmarkt blij, vluchtelingen blij, senioren blij en onderwijsinstellingen bljj. Er is weer perspectief, goed werkgeverschap, een impuls aan nieuw bloed binnen (grote) werkgevers/overheden en een sociaal gezicht. Kijk, daar wil je als regering met vakbonden en werkgevers landelijk mee naar buiten treden dan wel als grote gemeente of regio. Daarnaast geeft het vertrouwen voor senioren en werk voor jongeren hetgeen weer meer economische bestedingen met zich meebrengt. Samen werken aan een beter Nederland dat bijdraagt aan de beoogde participatiemaatschappij.

Een soortgelijk project heeft in Amsterdam al succesvol kleinschalig gedraaid in de periode 1997- 2001. Het heette toen Wisselwerk Amsterdam maar was meer uitgekleed. Als we het nu doen, doen we het weer tijdelijk voor bijvoorbeeld vier tot zes jaar. Na vier jaar moet het economisch herstel en de vergrijzing de hardnekkige werkloosheid hebben vlotgetrokken.

De financiering van dit plan moet in het sociaal akkoord geregeld worden dan wel vanuit lokale arbeidsvoorwaarden gelden aanvullend op de landelijke VNG CAO als het bijvoorbeeld om Amsterdam gaat. Immers het arrangement levert ook wat op in de vorm van te besparen uitkeringen, toename van bestedingen en reductie van kosten in zorg,de culturele sector en het onderwijs. Tenslotte is het ook een bijdrage aan draagvlak voor de beoogde participatiemaatschappij. De regering laat zien dat met een creatieve oplossing nieuwe energie los komt. Dit alles nog los van moeilijk te berekenen maatschappelijke kosten die niet te hoeven worden gemaakt op het gebied van bijvoorbeeld hulpverlening en mogelijk zelfs criminaliteit. Een maatschappelijke kosten/baten analyse is uiteraard gewenst.

Werkgevers en Werknemers, samen met de politiek, neem je verantwoordelijkheid en lanceer een masterplan Tandembanen plus. De geschiedenis zal er straks blij mee zijn!

Edward Neering op persoonlijke titel

06-518 770 14 06-518 770 14

In de dagelijkse praktijk: Interim manager in dienst bij de gemeente Amsterdam (Bureau Interim en Advies, BIA). Zowel werkzaam in het fysieke domein als het sociale domein. Directeur geweest tot met 2008 van DWI Werkbedrijf Herstelling. Zijn wortels liggen in het domein van Werk en Inkomen. Vorige opdracht n 2014/2015: programmamanager Werk, stages en Participatie bij stadsdeel Zuidoost in Amsterdam

Konstanz Mainau beeld man