Achtergrondanalyse van song Sunday Papers van Joe Jackson

Wire vs. Joe Jackson – Sunday Papers

Door: Quint Kik

Quint Kik is onderzoeker bij het Stimuleringsfonds en verwoed muziekliefhebber. Om niet geheel te verdrinken in de cijfers van zijn huidige onderzoek naar de waakhond in de regio, blogt hij in zijn vrije tijd wekelijks over ‘lofzangen’ op de pers. Deze week: Sunday Papers van zowel Joe Jackson als Wire.

In de afgelopen weken maakten Wegener en NDC mediagroep bekend aanzienlijke aantallen journalisten te moeten ontslaan.

De dalende oplagen van met name regionale dabladen logen er bepaald niet om de afgelopen jaren, zo leverde de krant van mijn geboortestad sinds 2002 maar liefst een vijfde van zijn betaalde oplage in. Het Eindhovens Dagblad bevindt zich inmiddels onder de oplage van een andere belangwekkende papieren uitgave die door mijn ouders nog altijd wordt verslonden: het ZondagNieuws van uitgeverij A en C Media. Een wekelijks verschijnend huis-aan-huisblad is natuurlijk van een totaal andere orde dan een regionaal ochtendblad, maar het geeft te denken: hoe zal het leven er straks uitzien met enkel nog de krant op zondag?

Sensatie gedreven tabloids

In elk geval niet zo bar en boos als in de ons omringende landen met een zogehete ‘sunday paper’. Anders dan het betrekkelijk onschuldige ZondagNieuws zijn kranten als The Sunday Mirror en Bild am Sonntag zondagedities van geharde tabloids. Door en door sensatie gedreven kranten, die dankzij hun miljoenenoplage een machtsfactor vormen in de maatschappij die soms griezelige proporties aanneemt. Zo waren de Engelse tabloids mede debet aan de opkomst en ondergang van de Sex Pistols, de band die de laatste maatschappelijke revolutie inluidde die zich via muziek voltrok: die van ‘punk’.

Tussen 1976 en 1978 vond in de muziekwereld een omwenteling plaats van decadentie en drumsolo’s naar back to basics-rock ’n roll, waarvoor je niet noodzakelijk een instrument hoefde te kunnen bespelen. The Sex Pistols fungeerde als katalysator. Dat deze band in muzikaal opzicht tamelijk onbeduidend was, doet in wezen niet ter zake: iedereen die hen destijds zag spelen, wilde direct een band voor zichzelf beginnen. Een aaneenschakeling van media-incidenten deed de Sex Pistols al na anderhalf jaar en slechts één album uit elkaar spatten. The Daily Mirror zorgde voor de aftrap door de ochtend na een geruchtmakend televisieoptreden van de Sex Pistols te openen met de kop “The Filth and The Fury” en bezegelde daarmee het lot van de band.

Kijk en luister

Daarmee leek punk een vroegtijdige dood te zijn gestorven. Niets bleek echter minder waar: na punk kwamen postpunk en new wave op, twee belangrijke afsplitsingen met elk hun eigen muzikale aanvliegroutes. Aartsvaders van de postpunk Wire kozen voor een benadering van ‘punk als een museum voor moderne kunst’ met hoekige statements zoals de 28 seconden tabloid-bashing van Field Day for the Sundays. Een van de voornaamste boegbeelden van de new wave, Joe Jackson, maakte er juist een aanstekelijk swingende aanklacht van in het van sarcasme druipende Sunday Papers. Toen ik als puber voor het eerst in aanraking kwam met Jackson, kon ik maar niet begrijpen dat hij zich zo druk maakte over het ZondagNieuws. Dat was echter ruim 20 jaar voor Piet Bakker Gunter Wallraffs “Verslaggever van Bild” aan mij uitleende…

Te vinden op Pink Flag respectievelijk Look Sharp

Joe Jacksonband 1980